Els peatges

Estava mirant el Facebook quan m’he trobat un comentari del Xavier Sala i Martín sobre el tema, i m’he posat a llegir alguns comentaris. Que consti que a mi també em cabreja que siguem els catalans els que des de sempre paguem peatges, i gairebé els únics, i entenc iniciatives com ara el No vull pagar, independentment de si són encertades o no. Però potser ens equivoquem quan demanem no pagar peatges, potser el que caldria demanar és que els altres també en paguin.

El comentari del senyor Sala i Martín es referia a la sorpresa que li causa que ningú critiqui pagar per anar en tren i sí per anar en carretera. A partir d’aquí s’han fet alguns comentaris que em semblen una mica demagògics. Penso que la majoria parteixen del fet que, des de sempre, el tren ha sigut de pagament, mentre que les carreteres no. Potser això que dic és mentida, però tots nosaltres de petits hem anat per carretera sense que els nostres pares paguessin (excepte en les autopistes de peatge) i en canvi hem pagat per anar en tren (incloent el metro).

Deia algú que, en el cas del tren, el vehicle no és teu, i en les carreteres sí que ho és. Potser per això ningú es queixa per anar en autobús. Llavors, doncs, podríem partir de la base que el que ens sembla normal pagar és per usar un vehicle que no sigui nostre. Imaginem-nos que tinguéssim trens propis (propietat de cadascú): segurament ens semblaria escandalós haver de pagar perquè circulessin per les vies. Diríem, com diem ara amb les carreteres, que la inversió per construir-les s’han amortitzat, i que el manteniment el paguem amb els impostos.

Anem per parts. Els vehicles que no són nostres, en aquest cas el tren i els autobusos, es van pagar al seu moment, i probablement la seva inversió també està amortitzada. En canvi seguim trobant lògic pagar per usar-los. El combustible? Sí, clar, els autobusos necessiten combustible i els trens gasten electricitat. I qui la paga? Si el vehicle és nostre, nosaltres. Si no ho és… doncs també ho podria pagar l’administració, que prou que paguem impostos, oi? Llavors, per què sembla lògic pagar per anar amb tren amb l’excusa que el vehicle no és nostre? I de la mateixa manera que amb els impostos es paga el manteniment de les vies (ferroviàries o carreteres), també es podria pagar el manteniment dels trens (i dels autobusos).

Per què existeixen els peatges? La resposta és bastant senzilla. Construir i mantenir carreteres costa diners. Ho pot pagar l’administració amb els nostres impostos. Suposant que pugui, evidentment. Però avui en dia, moltes vies tenen usuaris que no paguen impostos al país per on circulen. És a dir, un senyor portuguès (que paga impostos a Portugal) que vulgui anar, posem per cas, a Rússia (imaginem-nos un camioner), passarà per una sèrie de països, sense pagar impostos en aquests països, però usant les seves vies. Sembla lògic que, mitjançat el peatge, aquest camioner contribueixi al manteniment (i a sufragar el cost de la construcció, si no està amortitzat) de la via que utilitza. Ara bé, cal recordar que, a la Unió Europea, és il·legal fer pagar impostos als d’un país, però no als d’un altre. Dit d’una altra manera: si es posés peatge a l’Eix Transversal, no es podria fer pagar a tothom excepte els catalans (o espanyols, si voleu). Sí seria legal fer pagar només els camioners, per exemple.

Clar que si una administració no té diners per a construir o mantenir una determinada infraestructura, és molt probable que hagi de recórrer al peatge. Sé d’un articulista que proposava aquesta solució per a construir una via ferroviària de mercaderies, d’ample europeu, que unís la frontera francesa amb els ports catalans. El govern espanyol no la farà, el català no té diners, per tant: que una empresa privada la construeixi i que se li doni dret a cobrar peatge per a recuperar la inversió. L’alternativa és no fer aquesta via, no disposar-ne, i renunciar als avantatges que comportaria.

Conclusió: els peatges no desapareixeran, que ens quedi ben clar. De fet, d’altres països on no en tenen (o no en tenien), n’estan posant (o n’han posat). Té la seva lògica. Demanar que ens treguin els nostres ve a ser voler anar contra corrent. El que no té cap mena de sentit és que en alguns llocs tinguin unes autovies enormes, gratuïtes, per on no hi passa ningú (fins i tot autopistes de peatge que fan fallida). Però això té poc a veure amb els peatges. Té més a veure amb l’estupidesa de qui construeix infraestructures totalment innecessàries, com per exemple vies de tren d’alta velocitat que després s’han de tancar perquè transporten una mitjana de 9 passatgers per dia. De qui es creu un nou ric i ho paga tot amb diners dels altres (i no penso únicament en els diners dels catalans, també en els diners provinents de la Unió Europea). Que alguns siguin estúpids no justifica que nosaltres també ho vulguem ser.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s