“Anatomía de un instante”

Fa uns dies estava rondant per l’FNAC de Plaça Catalunya (avís als al·lèrgics a la pols: aneu-hi amb molt de compte. Quan vaig tornar a casa vaig necessitar dues pastilles de Celesemine) i em vaig trobar amb el llibre que porta per títol el d’aquest mateix post, escrit per Javier Cercas. Quan el va publicar en vaig sentir algunes referències a la televisió (em sembla), i em va picar una mica la curiositat, però no massa. Allà mateix el vaig fullejar, i me’l vaig endur (entre d’altres raons pel seu preu, menys de deu euros). És una joia de llibre.

Hi ha molts llibres del 23-F. Fa bastants anys (entre el 2002 i el 2004) en vaig llegir un, escrit pel llavors comandant Ricardo Pardo Zancada, un dels participants en l’intent de cop d’estat. Molt bon llibre, per cert. Però el de Javier Cercas és diferent. A tots els que us agradi llegir, als que us agradi la història, us el recomano. He disfrutat moltíssim llegint-lo, malgrat que algun capítol es fa una mica difícil de digerir. Però és sublim. Si la majoria de llibres sobre aquell esdeveniment malden per trobar culpables i establir com van succeir els fets, Javier Cercas opta per un enfocament diferent. Ep, no renuncia a oferir la seva pròpia opinió sobre el que va passar i quins en deurien ser els responsables. Però la seva mirada és, d’alguna manera, més psicològica, més sociològica. Si la resta de llibres probablement podrien ser duts a la gran pantalla, no és el cas del del senyor Cercas, que en canvi ens ofereix uns insights realment interessants, i trenca bastants mites sobre com la gent va reaccionar davant d’aquell fet i quines causes el van provocar.

Anava a oferir-vos algunes cites del llibre, però és que n’acabaria copiant gairebé la meitat. Sens dubte, una obra mestra.

Deixa un comentari

