El carnisser i el cirurgià, III

Nota: aquest és l’últim post de la sèrie “El carnisser i el cirurgià”.

Què es pot fer per tal de millorar la situació? Segueixo pensant, tal com vaig exposar a la defensa del meu TFC, que el llenguatge C és un bon llenguatge per a ensenyar i aprendre a programar en un primer curs d’enginyeria. No repetiré aquí els meus arguments, ja que allargaria encara més aquest post. Ara bé, cal ser conscients que aprendre a programar en C requereix més temps i més esforç que en d’altres llenguatges, i cal posar èmfasi especial en els detalls del llenguatge. No estic proposant, aquí, que a un primer curs se’ls ensenyi tot el llenguatge amb tot el vocabulari corresponent, però sí se m’acudeixen algunes propostes:

1. Desterrar el pseudocodi. Penso que pràcticament no serveix per a res. En el millor dels casos, serveix per explicar alguns conceptes molt fonamentals. Un cop fets els primers passos en C, el pseudocodi hauria de desaparèixer del tot. Evidentment, els exàmens s’haurien de fer tots en C. El pseudocodi no és més que un Pascal catalanitzat, amb la qual cosa no ofereix cap dels avantatges que se li suposen (bàsicament, abstracció en vers el C). A més a més, causa confusió als alumnes, que barregen C i pseudocodi.

2. Introduir diagrames de flux i similars. Proveeixen un nivell d’abstracció molt superior. Penso que els alumnes podrien entendre molt millor les relacions entre les diferents parts del programa que estan escrivint. Un dibuix amb rodones, fletxes i rectangles pot ser molt il·lustratiu i aclaridor.

3. A les pràctiques, ser molt més exigents. Tinc la sensació que l’esperit de la LOGSE s’està introduint a la universitat. Ens pensem que si els alumnes “no arriben”, la solució és baixar el nivell. No, aquesta no és la solució. Com menys s’exigeix, menys s’obté. En tot cas, el que s’ha de fer és analitzar els motius que hi pot haver darrere dels alumnes que “no arriben”, i posar-hi remei, ja sigui més hores de classe, o de dubtes, o de pràctiques, o més documentació, etc. Començar dur des del primer dia.

Ja des de primer se’ls ha d’inculcar als alumnes l’esperit de la bona programació: bona estructuració i modulació del codi, no fer porqueries ni voler fer funcionar una pràctica a base de pedaços, ser conscients que pel fet que una cosa funcioni no vol dir que és correcta, tenir molt clars els conceptes del llenguatge C (especialment pel que fa a punters i memòria dinàmica), posar comentaris al codi, etc. Ja ho deia el fundador de la Salle: els vicis i mals costums que s’agafen de petit no se desarraigan sino muy difícilmente y casi nunca por completo. No és baixant el llistó com solucionarem els problemes.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s